Szczawno-Zdrój: wielkie święto miłośników muzyki wygrywa!
Jak uhonorowali Maestra?
O planach przeprowadzenia festiwalu w nowym terminie pisaliśmy miesiąc temu: SZCZAWNO-ZDRÓJ: FESTIWAL WIENIAWSKIEGO SIĘ NIE PODDAJE (PROGRAM). Teraz organizatorzy potwierdzają oficjalnie, że festiwal rozpoczyna się w czwartek 10 września i potrwa cztery dni.
- Cieszę się, że ta edycja jest, to kulturowa wizytówka Szczawna-Zdroju, nie każde miasto może się pochwalić festiwalem o takiej tradycji, a osoby zaangażowane w jego organizację starają się, żeby był on wielkim wydarzeniem. Bywały lata chude w jego historii, nie zawsze były środki na jego organizację, kilkanaście lat temu bywał sprowadzany do minimum, ale od kilku lat udaje nam się przeznaczyć środki z budżetu miasta, i od kilku lat festiwal jest dostrzegany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i otrzymuje stamtąd dotacje. Od kilku lat trwa też cztery dni. W tym roku mieliśmy poważny problem, w związku z koronawirusem wiele imprez zostało odwołanych, a my musieliśmy zmienić termin i dobrze, że uda się to zrealizować we wrześniu, choć ubolewam, że sala będzie wypełniona tylko w połowie - mówi burmistrz Szczawna-Zdroju Marek Fedoruk.
A czwartkowy koncert 10 września będzie poświęcony pamięci zmarłego kilka tygodni temu wybitnego muzyka, kompozytora i dyrygenta Józefa Wiłkomirskiego, który w latach 80-tych był organizatorem Festiwalu Wieniawskiego. O śmierci i pożegnaniu tej legendarnej postaci pisaliśmy: Wałbrzych: Józef Wiłkomirski zmarł w rocznicę Powstania, Józef Wiłkomirski odszedł, Wałbrzych żegnał Maestra (ZDJĘCIA).
- Będzie to koncert Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Sudeckiej pod batutą Bartosza Żurakowskiego, to symboliczny ukłon dla pamięci i osiągnięć Józefa Wiłkomirskiego, cieszymy się, że możemy choć w tak drobny sposób go uhonorować - mówi Marek Fedoruk.
- Józef Wiłkomirski był przez kilka lat dyrektorem Teatru Zdrojowego i na początku lat 80-tych z Dni Wieniawskiego udało mu się zrobić festiwal, co podniosło rangę wydarzenia. Koleje festiwalu były różne, miał swoje wzloty i upadki związane z finansami, ale to trzeci najstarszy festiwal muzyki poważnej w Polsce po chopinowskim w Dusznikach-Zdroju i moniuszkowskim w Kudowie-Zdroju. Wszystkie są na Dolnym Śląsku, mają już ponad 50 lat, a chopinowski ponad 60 - dodaje Maciej Kieres z Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu, dyrektor artystyczny szczawieńskiego festiwalu.
Henryk Wieniawski, kompozytor o randze światowej
Jak mówi Maciej Kieres, szczawieński festiwal ma prezentować literaturę skrzypcową z całego świata, choć głównie jest to Europa. Henryk Wieniawski jest podczas kolejnych edycji zestawiany z najwybitniejszymi kompozytorami światowymi, szczególnie z epoki romantyzmu.
- Bo wtedy właśnie można się przekonać, że był to absolutny wirtuoz, którego dokonania w niczym nie odbiegają od poziomu dokonań innych mistrzów klasycznych i romantycznych. Muzykolodzy wiodą spór, czy Moniuszko jest, czy nie jest europejski. Z Wieniawskim nie ma takiego problemu. Poza literaturą skrzypcową ważna jest prezentacja europejskiej wiolinistyki. Zawsze się staramy, aby na festiwalu gościli zagraniczni artyści. W ubiegłym roku udało nam się zaprezentować wszystkich laureatów konkursu im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu - mówi organizator festiwalu.
Niestety koronawirus wygrał o tyle, że choć udało się przenieść niemal w całości gotowy już program festiwalu z czerwca na wrzesień, to nie pojawi się gość specjalny, szwajcarski skrzypek, który gra na użyczonym przez właściciela, koncern Mercedes, stradivariusie w filharmonii w Zurychu. Skrzypce należały ongiś do maestro Wieniawskiego.
- Zaprosiliśmy tego muzyka na czerwiec przyszłego roku. Mamy plany, by zaprezentować słuchaczom wszystkie cztery instrumenty, na których grał Wieniawski. W zeszłym roku pierwsze przywiózł skrzypek z Holandii, trzecie ma skrzypek z Bostonu i jest chętny, żeby przyjechać, a z czwartymi będzie niestety trochę trudniej, bo Wieniawski otrzymał je w czasach, kiedy był nadwornym skrzypkiem cara Rosji, były one darem od władcy, ale kiedy opuścił carski dwór, musiały tam zostać. Dziś są przechowywane w sejfie razem ze skrzypcami Piotra Czajkowskiego i w Polsce były tylko raz, na jednym z festiwalu w latach 70-tych, kiedy były dobre kontakty z radzieckimi towarzyszami - mówi Maciej Kieres. A reszta ciekawostek w książce festiwalu liczącej sobie 44 strony.
Jak przypominają organizatorzy z Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu, festiwal Henryka Wieniawskiego hołduje tradycji związanej z pobytem i koncertowaniem mistrza w tym kurorcie. Pisaliśmy o tym: NA KURACJI ŁAMALI SERCA I DOSTARCZALI MUZYCZNYCH ATRAKCJI (FOTO). Obok przybliżania i promowania na koncertach twórczości kompozytora, festiwal poszerza horyzonty i sięga również po dorobek artystyczny brata Henryka – Józefa Wieniawskiego, a także córki Ireny Wieniawskiej. Na festiwalu wykonywane są również dzieła kompozytorów współczesnych Wieniawskiemu, w tym przede wszystkim twórców polskich, także z późniejszych lat i pierwszej połowy XX wieku.
W tym roku trochę inaczej
Festiwal rozpocznie się zatem tradycyjnie złożeniem kwiatów pod tablicą upamiętniającą pobyt wybitnego kompozytora w Szczawnie-Zdroju we czwartek 10 września o godz. 18.30 i potrwa do niedzieli 13 września. Koncerty inauguracyjny i finałowy będą utrwalone przez TVP, zeszłoroczny doczekał się aż 18 emisji, co jest sporą promocją dla imprezy i Szczawna. Tegoroczny festiwal przejdzie niestety do historii z publicznością siedzącą w maseczkach na co drugim krześle, ale, jak powiedział Maciej Kieres, taka jest prawda obecnego czasu. Każdy będzie musiał podpisać imienne oświadczenie, że jest zdrowy i musi się w razie czego liczyć z udziałem w kwarantannie. Pomiarów temperatury nie będzie, nie są obowiązkowe.
O 15.00 w niedzielę będzie koncert plenerowy, żeby prawidłowo rozmieścić widownię, odbędzie się w Hali Spacerowej, gdzie stanie 70 krzeseł. Niestety nie będzie transmitowania koncertów na zewnątrz za pomocą sprzętu nagłaśniającego, żeby nie stworzyć imprezy w plenerze niezgodnej z panującymi zasadami epidemiologicznymi.
Organizatorzy festiwalu co roku zapraszają mieszkańców, kuracjuszy i gości Szczawna-Zdroju do udziału w wyjątkowych koncertach, na które wstęp jest bezpłatny. Dzięki temu to unikatowe w skali regionu wydarzenie kulturalne stanowi doskonałą możliwość promocji muzyki klasycznej wśród odbiorców, którzy nie mają częstego kontaktu z tym rodzajem sztuki. Uwaga - na koncert inauguracyjny i finałowy trzeba mieć bezpłatną wejściówkę, są one dostępne w biurze Teatru Zdrojowego. Na pozostałe wydarzenia wstęp wolny bez wejściówki.
Przypominamy PROGRAM:
Uroczyste złożenie kwiatów pod tablicą pamiątkową przy Teatrze Zdrojowym
10.09, godz.: 18.00
Koncert Inauguracyjny. 55. Międzynarodowy Festiwal H. Wieniawskiego
10.09, godz.: 19:00
Koncert Inauguracyjny
Luke Hsu – (USA), Laureat Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu, skrzypce
Orkiestra Filharmonii Sudeckiej
Bartosz Żurakowski – dyrygent
Program:
Gioacchino Rossini – Uwertura z Opery „Sroka złodziejka”
Henryk Wieniawski– II Koncert skrzypcowy d-moll op. 22
Ludwig van Beethoven – III Symfonia Es-dur “Eroica”
LUKE HSU – urodził się w Szanghaju w 1990 roku. Naukę gry na skrzypcach rozpoczął
u swojej matki Y. Song. Następnie kontynuował naukę w Houston u Fredella Lacka
i Emanuela Boroka, a w wieku 16 lat zadebiutował z Houston Symphony. Studiował
w Shepherd School of Music w Nowej Anglii, a także na Królewskiej Akademii Muzycznej w Londynie. Ukończył wszystkie te instytucje z licznymi wyróżnieniami i nagrodami. Obecnie studiuje u Pierre'a Amoyal na Uniwersytecie Mozarteum w Salzburgu. Jako solista i recitalista Luke występował między innymi w Wigmore Hall, St. John's Smith Square, Windsor Castle, Kennedy Center, Herkulessaal, Jordan Hall i Teatro Carlo Felice. Ponadto współpracował z wieloma orkiestrami i wybitnymi dyrygentami na całym świecie. Grał dla rodzin królewskich na całym świecie. Laureat konkursu Królowej Elżbiety w 2019 i wielu innych prestiżowych nagród.
BARTOSZ ŻURAKOWSKI – dyrygent. Studia rozpoczął na Akademii Muzycznej w Łodzi, gdzie tajniki sztuki dyrygenckiej poznawał pod kierunkiem wybitnego mistrza batuty i pedagoga K. Wiencka, a następnie studiował na wydziale dyrygentury Akademii Muzycznej w Warszawie. Również bezpośredni kontakt z najwybitniejszymi mistrzami polskiej batuty – J. Semkowem, S. Skrowaczewskim i J. Maksymiukiem wpłynął na jego osobowość dyrygencką. Jest laureatem Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. W. Lutosławskiego. Począwszy od sezonu artystycznego 2016/17 jest I Dyrygentem Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu. Najbliższe plany artysty to koncerty w Brazylii, Argentynie, Chile, Urugwaju i Meksyku, Albanii, Kanadzie, Portugalii, a także w Stanach Zjednoczonych.
FILHARMONIA SUDECKA Z WAŁBRZYCHA – (pierwotna nazwa Filharmonia Wałbrzyska) powstała w roku 1978 z inicjatywy Józefa Wiłkomirskiego. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Sudeckiej, licząca obecnie około 80 muzyków, prezentuje dzieła kameralne, symfoniczne, oratoryjno-kantatowe i popularne począwszy od muzyki dawnej, poprzez największe kompozycje klasyczne i romantyczne aż po muzykę współczesną. Zespół ma na swoim koncie także kilka prawykonań utworów współczesnych kompozytorów polskich i obcych.
Orkiestra od czasów powstania brała udział w wielu festiwalach i konkursach krajowych
i zagranicznych akompaniując wielu znanym a także początkującym artystom. Występowała w Czechosłowacji, Francji, Niemczech, Włoszech. Zespoły kameralne filharmonii występowały także w ZSRR, Szwajcarii, Niemczech i Francji. Na estradzie Filharmonii Sudeckiej mieli okazję wystąpić dyrygenci i soliści z całej niemal Europy, a także z tak odległych i egzotycznych krajów, jak Argentyna, Brazylia, Chile, Chiny, Japonia, Korea Pd, Kuba, Liban, Meksyk, Nowa Zelandia i inne.
Koncert Kameralny. 55. Międzynarodowy Festiwal H. Wieniawskiego
11.09, godz.: 19:00
Książęca Orkiestra Salonowa KOS
Jarosław Nadrzycki – skrzypce
Jerzy Kosek – dyrygent
Program:
I.J.Paderewski – Menuet
F.Mendelssohn – Koncert skrzypcowy d-moll
H.Wieniawski – Legenda
B.Britten – Simple Symphony
W.Kilar – Orawa
JAROSŁAW NADRZYCKI – urodził się i rozpoczął edukację muzyczną w Żaganiu.
Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie
prof. J. Kaliszewskiej, a także absolwentem Uniwersytetu Mozarteum w Salzburgu w klasie prof. I. Ozima oraz Royal Academy of Music w Londynie w klasie prof. I. Petrushevskiego. Jarosław Nadrzycki jest zwycięzcą wielu prestiżowych międzynarodowych konkursów skrzypcowych. Artysta ma w swoim dorobku wiele nagrań radiowych i telewizyjnych. Wraz z Meccore String Quartet wydał dwa albumy, które otrzymały szereg nagród fonograficznych m.in. Supersonic Award magazynu Pizzicato oraz nominację do nagrody Fryderyk.
JERZY KOSEK– dyrygent, ukończył z wyróżnieniem Średnią Szkołę Muzyczną w Olsztynie w klasie fortepianu, a następnie Akademię Muzyczną w Katowicach - dyplom z wyróżnieniem w klasie dyrygentury prof. K. Stryji. Studia kontynuował w Halle w klasie prof. O. Kocha i w Wiedniu w klasie prof. K. Ősterreichera i V. Neumanna. Jest laureatem III Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów w Katowicach w 1987 roku, finalistą I Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów w Jerozolimie w 1995 roku. Dyrygował większością orkiestr symfonicznych i kameralnych w Polsce, a także w Niemczech, Austrii, Danii, Holandii, Węgrzech, Ukrainie, Jugosławii, Wenezueli, Izraelu, Portugalii, Chinach, USA (m.in. w Carnegie Hall w Nowym Jorku). W swoim dorobku posiada 16 płyt CD, muzykę do filmów, muzykę dla PR i TVP, izraelskiej i amerykańskiej. W roku 2002 uzyskał kwalifikację I stopnia w dziedzinie dyrygentury w Akademii Muzycznej w Warszawie. W roku 2011 uzyskał stopień doktora habilitowanego w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Od roku 2016 pełni funkcję pierwszego dyrygenta gościnnego w Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze. Jest pomysłodawcą oraz dyrektorem artystycznym Książęcej Orkiestry Salonowej w Zamku Książ.
KSIĄŻĘCA ORKIESTRA SALONOWA – Orkiestra gra muzykę ambitną, ale ciekawą dla publiczności, o czym świadczy obecność dużej rzeszy melomanów na każdym koncercie. W skład Orkiestry wchodzą świetni muzycy nie tylko z Wałbrzycha, ale i z Wrocławia czy Jeleniej Góry. Orkiestra prowadzi ożywioną działalność koncertową na teranie całego Dolnego Śląska, przybliżając słuchaczom piękno kameralnej muzyki oraz ciekawy, różnorodny repertuar.
"Życie i twórczość Henryka Wieniawskiego" - Wykład Marka Dyżewskiego
12.09, godz.: 16:00
MAREK DYŻEWSKI – Jest absolwentem wrocławskiej Akademii Muzycznej. Studiował również historię sztuki na uniwersytetach we Wrocławiu, w Wiedniu i Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Odbył też staż naukowo-badawczy na uniwersytecie w Brukseli. Zarówno na antenie telewizyjnej, jak i radiowej komentował największe odbywające się w Polsce międzynarodowe imprezy muzyczne. Prowadził wykłady we wszystkich polskich uczelniach muzycznych, na kilku uniwersytetach oraz na towarzyszących ważnym wydarzeniom muzycznym seminariach, konferencjach i warsztatach. Gościnnie wykładał też w Bonn, Norymberdze, Hamburgu, Berlinie, Gandawie, Brukseli, Sankt Petersburgu, Nicei, Paryżu, Wiedniu i Waszyngtonie. W latach 1990– 1994 był rektorem wrocławskiej Akademii Muzycznej.
Koncert Kameralny. 55. Międzynarodowy Festiwal H. Wieniawskiego
12.09, godz.: 19:00
Koncert Kameralny
Klaidi Sahatci (Szwajcaria) – skrzypce
Giorgio Koukl (Szwajcaria) – fortepian
Program:
Alexander Tansman – Sonata nr 2
H.Wieniawski – Scherzo e Tarantella
L. van Beethoven- Sonata nr 9 Kreutzer
Koncert na skrzypcach, które wcześniej stanowiły własność Henryka Wieniawskiego. To jest wyjątkowy, bezcenny egzemplarz skrzypiec mistrza Antonio Stradivariego. Koncert poprowadzi i skomentuje wybitny polski muzyk, publicysta, animator życia muzycznego oraz wykładowca akademicki – Marek Dyżewski.
KLAIDI SAHATCI– jest ceniony za piękne i pełne brzmienia, eleganckie i ekspresyjne granie oraz doświadczenie jako koncertmistrza, recitalisty, solisty i kameralisty. Urodził się w Albanii, gdzie rozpoczął studia muzyczne w wieku sześciu lat podczas totalitaryzmu reżim w odizolowanym kraju. W wieku 20 lat wraz z upadkiem reżimu przeprowadził się do Włoch, aby dalej wzbogacać swoją wiedzę w Konserwatorium G. Verdiego i po dwóch latach studiów uzyska dyplom z najwyższą oceną wyróżnienia i wyróżnieniem. Następnie studiował u Salvatore Accardo w W. Stauffer Academy w Cremonie oraz z Borisem Garlitzky w Lyonie na różnych kursach mistrzowskich.
Od 2012 roku Sahatci jest profesorem na Uniwersytecie Muzyki Włoskiej Szwajcarii w Lugano i prowadził kilka kursów mistrzowskich w kraju i za granicą. Klaidi Sahatçi gra na skrzypcach Antonio Stradivariusa, „byłego Wieniawskiego” z 1719 roku, oferowanego przez Mercedes-Benz Zurich.
GIORGIO KOUKI – jest urodzonym w Pradze kompozytorem i pianistą/klawesynistą, który mieszka w Lugano, miasteczku położonym w Ticino, włoskojęzycznym kantonie południowej Szwajcarii. Dzięki studiom u R. Firkušnego, N. Magaloffa, S. Neuhausa i C. V. Koukla po raz pierwszy zapoznał się z muzyką fortepianową B. Martinů . Koukl, uważany obecnie za jednego z głównych światowych specjalistów muzyki paryskiej lat dwudziestych i kompozytorów „srebrnej epoki” z Petersburga, nagrał jedyny istniejący kompletny zestaw solowej muzyki fortepianowej Martinů, wydany między listopadem 2006 a sierpniem 2009, 5-CD komplet kompletnej muzyki wokalnej Martinů oraz 2-CD komplet kompletnego fortepianu i orkiestry Martinů dla Naxos Records . Seria ośmiu płyt CD z kompletną muzyką fortepianową solo A. Tcherepnina dołączyła do jego dyskografii uznanie za najlepszą płytę miesiąca (cztery razy), najlepszą płytę roku (2 razy), podobnie jak nagrania V. Kaprálová, P. Le Flem (francuska nagroda Diapason d'or), W. Lutosławskiego (pierwsze nagranie światowe), A. Lourié, T. Harsanyi, (projekt do ukończenia z 3 płytami CD, z których pierwsza ma się ukazać w styczniu 2020 r.), C.M. von Webera, J. Brahmsa i A. Tansmana.
Koncert Promenadowy Kwartetu Smyczkowego Continuo
13.09, godz.: 15:00
Koncert Promenadowy Kwartetu Smyczkowego Continuo
Andrzej Musiał – I skrzypce,
Urszula Maćkowska – II skrzypce,
Marianna Piecha – altówka,
Robert Stencel wiolonczela.
Henryk Wieniawski – Dudziarz
Henryk Wieniawski – Kujawiak
Henryk Wieniawski – Obertas
Fryderyk Chopin – Nokturn Es-dur op.9 nr 2
Fryderyk Chopin – Preludium e-moll op.28 nr 4
Antonin Dworak – Humoreska
Fritz Kreisler – Miniatura
Emmerich Irme Kalmann – Czardasz z Hrabiny Maricy
Frederick Loeve – Przetańczyć całą noc
Jerry Bock – Skrzypek na dachu
Irving Berlin – Cheek to Cheek
Harold Arlen – Over the Rainbow
Nacio Herb Brown – Deszczowa Piosenka
Carlosa Gardel – Tango z filmu Zapach Kobiety
Jerzy Matuszkiewicz – Czterdziestolatek
KWARTET SMYCZKOWY CONTINUO – działający w składzie: Andrzej Musiał - I skrzypce, Urszula Maćkowska - II skrzypce, Marianna Piecha - altówka, Robert Stencel - wiolonczela, powstał w 1995 roku. Muzycy tworzący zespół na co dzień związani są z instytucjami muzycznymi Wrocławia: Filharmonią i Teatrem Muzycznym. Działają pod patronatem Biura Promocji Urzędu Miejskiego we Wrocławiu. Dotychczasowa działalność zespołu uwidoczniła duże zapotrzebowanie na żywą muzykę. Kwartet Continuo ma na swym koncie udział w ważnych koncertach w kraju i za granicą. Wiele z nich organizowało Biuro Promocji Miasta Wrocławia. Zespół występował na wielu koncertach, między innymi: na festiwalu muzyki kameralnej w Pelplinie, we Francji w okręgu La Vienne - w ramach współpracy miast Wrocław - Poitiers, w Dreźnie na dniach Elby, w Instytucie Polskim w Pradze, w Instytucie Niderlandystyki we Wrocławiu, na promocji książki F. von Moltke na targach książki w Paryżu, w Colmar na targach turystycznych, z okazji wizyty premiera Szwecji we Wrocławiu, na otwarciu wystawy obrazów Wojciecha Fibaka w Ratuszu Wrocławskim, na pokazie polskiej edycji kalendarza Pirelli, na prezentacji Skarbu Średzkiego, na obchodach 50-lecia Politechniki Wrcławskiej i Akademii Medycznej, na Międzynarodowym Kongresie Okulistycznym we Wrocławiu, na Międzynarodowym Kongresie Anestezjologicznym w Krzyżowej. W 1997 roku zespół wziął udział w targach muzycznych Intermedia, gdzie zdobył III nagrodę w kategorii muzyki salonowej.
Koncert Finałowy. 55. Międzynarodowy Festiwal H. Wieniawskiego
13.09, godz.: 19:00
Koncert Finałowy
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej
Yaroslav Shemet – dyrygent
Jakub Jakowicz – skrzypce
Program:
Ludvig van Beethoven – UwerturaCoriolan Op. 62
Karol Lipiński – II Koncert skrzypcowy D-dur „Wojskowy” op.21
Piotr Czajkowski– V Symfonia e-moll op.64
JAKUB JAKOWICZ – Urodził się 10 czerwca 1981 roku w Warszawie. Gry na skrzypcach uczył się u swego ojca, Krzysztofa Jakowicza, pod kierunkiem którego studiował w Akademii Muzycznej w Warszawie. Był również ostatnim uczniem Tadeusza Wrońskiego. Jest laureatem pierwszych nagród na konkursach skrzypcowych w Lublinie (1993), Wattrelos we Francji (1995) i Takasaki w Japonii (1999). W 2001 został jednym z trzech zwycięzców (obok wiolonczelisty i puzonisty) Międzynarodowej Trybuny Młodych Wykonawców w Bratysławie, organizowanej pod auspicjami Europejskiej Unii Radiowej i Międzynarodowej Rady Muzyki UNESCO. W 2002 otrzymał nagrodę Fundacji polsko-japońskiej dla najlepiej zapowiadającego się polskiego skrzypka młodej generacji. Jest także laureatem Paszportu "Polityki" za rok 2003. W 2007 został uhonorowany nagrodą "Orfeusz" podczas Festiwalu "Warszawska Jesień".
JAROSŁAW SZEMET (Yaroslav Shemet) – jeden z najbardziej znanych ukraińskich dyrygentów młodego pokolenia, główny dyrygent Coloratura Opera Lab i Coloratura Opera Fest, pierwszy gościnny dyrygent Neue Philharmonie Hamburg, gościnny dyrygent orkiestry symfonicznej INSO-Lviv Filharmonii Narodowej we Lwowie, wykładowca Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, założyciel takich zespołów jak Musique Moderne oraz Polish Symphony Orchestra. Kształcenie muzyczne zaczął w wieku zaledwie 3 lat. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Poznaniu, studiował także w Universität für Musik und Darstellende Kunst Wien (Austria). Swoją pierwszą orkiestrę założył mając 13 lat, debiutując jednocześnie jako dyrygent. Koncertował w Niemczech, Austrii, Czechach, Chińskiej Republice Ludowej, Polsce i Ukrainie.
Jako kierownik muzyczny zadebiutował w Operze Bałtyckiej w Gdańsku w 2018 roku
w produkcji „Poławiacze pereł” Georges’a Bizeta. Od tegoż roku jako dyrygent gościnny współpracuje z Operami Narodowymi we Lwowie oraz Odessie. Yaroslav Shemet specjalizuje się także w wykonywaniu muzyki współczesnej, ma na swoim koncie ponad 40 prawykonań. W latach 2018-2019 był dyrygentem oraz asystentem dyrektora artystycznego Youth Symphony Orchestra of Ukraine Oksany Lyniv.
ORKIESTRA SYMFONICZNA FILHARMONII ŚLĄSKIEJ – dzięki wysokiemu poziomowi dokonań, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej od początku swojej działalności zapewniła sobie udział w renomowanych międzynarodowych festiwalach oraz czołową pozycję wśród zespołów tego typu w Polsce. Wielokrotnie koncertowała na istniejącym od pół wieku Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień i oratoryjno-kantatowym festiwalu Wratislavia Cantans. Muzykuje także na festiwalach zagranicznych, co zapoczątkowała trzy dekady temu na Festiwalu Muzyki Francuskiej w La Chaise Dieu. Polską kulturę promowała także poza naszym kontynentem: w Korei Południowej i na Tajwanie oraz Japonii, do której zespół zaproszono na szóste tournée w 2020 roku. W 25 krajach symfonicy dali ponad pół tysiąca koncertów. Z orkiestrą koncertowali najwybitniejsi artyści – dyrygenci i soliści, począwszy od Leopolda Stokowskiego, Giennadija Rożdiestwienskiego czy Fou Ts’onga, po Krystiana Zimermana, Igora Ojstracha, Zachara Brona, Idę Haendel, Victorię de los Angeles czy Montserrat Caballé.
Czytaj też:
SZCZAWNO-ZDRÓJ: POŻEGNANIE 54. FESTIWALU HENRYKA WIENIAWSKIEGO (FOTO)
54. Festiwal Wieniawskiego: Mistrz uhonorowany. Teraz muzyka! [FOTO]
Festiwal Wieniawskiego: jego skrzypce, Biała Sala, PROGRAM
54. Festiwal Wieniawskiego: Uzdrowisko pełne muzyki i gości
Tekst i foto: Magdalena Sakowska
Napisz komentarz
Komentujesz jako: Gość Facebook Zaloguj