Data wydarzenia: 27.06.2019 18:30 - 30.06.2019 19:00
Miejsce wydarzenia: Teatr Zdrojowy, Biała Sala, Szczawno-Zdrój

Niespodzianki kryje program 54. Festiwalu Henryka Wieniawskiego, który odbędzie się w Szczawnie-Zdroju pod koniec czerwca. Będzie próba rekonstrukcji niezwykłego koncertu sprzed ponad półtora wieku!


Po raz pierwszy od dawna słuchacze zagoszczą w Białej Sali, której właściciel zgodził się na jej udostępnienie na jeden festiwalowy koncert. Drugiego dnia festiwalu odbędzie się tu koncert na skrzypcach, które należały niegdyś do Henryka Wieniawskiego i były jego ostatnim instrumentem, który spoczywał na jego trumnie podczas uroczystego pogrzebu na Powązkach w Warszawie. W tym koncercie będzie mogło wziąć udział osobisty tylko 180 osób, bo więcej miejsc nie ma, ale, jak zapewnia Marzena Sobczyk, dyrektor Teatru Zdrojowego im. Henryka Wieniawskiego, drzwi i okna pozostaną otwarte, aby muzyka płynęła do parku. Bezpłatne wejściówki z numerowanymi miejscami można już odbierać w biurze teatru - i należy się spieszyć. Pierwszy koncert już 27 czerwca, ostatni 30 czerwca.



- To jeden z najstarszych festiwali w Polsce, mamy tu laureatów z festiwalu im. H. Wieniawskiego w Poznaniu, bardzo wysoki poziom, co na pewno zainteresuje szerokie grono melomanów - mówi burmistrz Szczawna-Zdroju Marek Fedoruk.

Na festiwal, jak mówi jego dyrektor Maciej Kieres, udało się pozyskać szereg dofinansowań, przede wszystkim z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, ale także od Teatru Zdrojowego, urzędu miasta w Szczawnie-Zdroju i Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu.

- W tym roku udało się zaprosić orkiestrę z pierwszej półki - Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją Łukasza Borowicza. Będzie ona akompaniować światowej sławy koreańskiej skrzypaczce Bomsori Kim. Ale to nie jest wyłącznie festiwal muzyki Henryka Wieniawskiego, to festiwal promujący wiolinistykę polską i europejską oraz literaturę skrzypcową. Henryk Wieniawski nie napisał wiele, bo tylko 26 opusów. Dlatego sięgamy do kompozytorów jemu współczesnych. Ale jeśli zestawimy go z Czajkowskim czy Brahmsem, to w niczym nie odbiega poziomem od współczesnych mu kompozytorów czy skrzypków - mówi Maciej Kieres.



Tegoroczny festiwal będzie prawdziwym świętem melomanów, bo ponownie wystąpią tu laureaci pierwszych trzech miejsc konkursu im. H. Wieniawskiego, który odbywa się raz na 5 lat w Poznaniu i jest tak ważny, że dobry wynik w nim otwiera drzwi setek europejskich i światowych filharmonii. Oceniają w nim skrzypkowie najwyższej klasy.

- Natomiast Bomsori Kim jest czołową skrzypaczką, z którą na koncert trzeba się umawiać z dwu- lub trzyletnim wyprzedzeniem, a nam się udało tylko dlatego, że jest obecnie rezydentką Filharmonii Poznańskiej - mówi dyrektor festiwalu.

To właśnie w Białej Sali 16 sierpnia 1855 roku wystąpił przebywający wtedy Szczawnie-Zdroju Henryk Wieniawski. Nie było jeszcze wtedy Teatru Zdrojowego, a imprezy organizowano w ówczesnym Kursalu. Jak pisał ówczesny recenzent "Gazety Warszawskiej": "Pan Wieniawski dał koncert w Salzbrunn w Kursalu i zrobił furorę...". Drugi raz wystąpił również w Kursalu dwa lata później. Mieszkał zresztą w gościnnych pokojach nad Białą Salą.

- Już w zeszłym roku zabiegaliśmy o to, żeby zrobić tu koncert maksymalnie podobny do tego z 1855 roku, choć ta sala wcale nie ma najlepszej akustyki. Ale obecność słuchaczy sprawi, że trochę się ona poprawi. Wiemy, że Henryk Wieniawski grał wtedy utwory swoje i prawdopodobnie swojego wuja, bo miał to w zwyczaju. Udało się nam zaprosić skrzypka Ilyę Gruberta, który ma ostatnie skrzypce Henryka Wieniawskiego. Koncert poprowadzi wybitny polski muzyk oraz wykładowca akademicki – Marek Dyżewski - mówił Maciej Kieres.



Ilya Grubert pochodzi z Łotwy i mieszka w Holandii. 10 lat temu na aukcji internetowej zakupił skrzypce wykonane w słynnym warsztacie lutniczym rodu Guarneri. Wykonał je Pietro Guarneri w 1740 roku. W 1872 roku Henryk Wieniawski wymienił swojego Stradivariusa na właśnie ten instrument. Miał je w ciągu życia cztery, dziś wszystkie istnieją, ale żaden nie znajduje się w Polsce. Były to wyłącznie instrumenty z tych dwóch najsłynniejszych na świecie pracowni. Skrzypce, które usłyszymy w sobotę, wdowa po kompozytorze sprzedała angielskiemu skrzypkowi i potem miały one wielu właścicieli. Nigdy wcześniej nie grały one w Polsce - gdyż kompozytor żył w czasach rozbiorów i nawet nosił tytuł nadwornego skrzypka cara Rosji.

- Chciałbym, żeby w Polsce zagrały też te inne skrzypce. Jedne z nich, Stradivarius są w muzeum w Moskwie, a w Polsce zagrały wypożyczone w latach 70-tych, drugie, również tej marki, są w rękach wybitnego amerykańskiego skrzypka - zapowiada dyrektor festiwalu.

Organizatorzy nie zapomną też o roku Stanisława Moniuszki - jego muzyka znajdzie się w programie obok utworów Wieniawskiego i Smetany. Wieniawski czerpał zresztą z twórczości Moniuszki, głównie z jego oper.


Program:

27-30 czerwca 2019r.



27 czerwca (czwartek), godz. 18:30 (Deptak spacerowy przy Teatrze Zdrojowym)

Uroczyste złożenie kwiatów pod tablicą pamiątkową Henryka Wieniawskiego



27 czerwca (czwartek), godz. 19:00 (Teatr Zdrojowy)

Koncert Inauguracyjny

Bomsori Kim – (Korea Południowa), Laureatka Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu, skrzypce
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej

Łukasz Borowicz – dyrygent


Program:

Stanisław Moniuszko – Uwertura do kantaty „Milda”

Henryk Wieniawski – II Koncert skrzypcowy d-moll op. 22

Bedřich Smetana – Moja ojczyzna (Má vlast),

Wyszehrad,

Wełtawa,

Szarka



28 czerwca (piątek), godz. 19:00 (Biała Sala)

Koncert Kameralny

Koncert na skrzypcach, które wcześniej stanowiły własność wybitnych skrzypków: Jeno Hubaya i samego Henryka Wieniawskiego. To jest wyjątkowy, bezcenny egzemplarz skrzypiec weneckiego mistrza Pietro Guarneriego z około 1740 roku. Koncert poprowadzi i skomentuje wybitny polski muzyk, publicysta, animator życia muzycznego oraz wykładowca akademicki – Marek Dyżewski.

Ilya Grubert – skrzypce

Gabriela Balcerek – skrzypce

Julita Przybylska-Nowak – fortepian


Program:

Gabriela Balcerek

  1. Wieniawski – Souvenir de Posen op. 3
  2. Saint-Saëns – Introdukcja i Rondo Capriccioso op. 28
  3. Hubay – Hullamzo Balaton op. 33

Ilya Grubert

Tomaso Antonio Vitali – Chaconne in G – mol

Gabriel Fauré Sonata No 1 Op. 13 in A –  Dur

Henryk Wieniawski, Souvenir de Moscou op. 6

Henryk Wieniawski Légende Op. 17



29 czerwca (sobota), godz. 19:00 (Teatr Zdrojowy)

Koncert Kameralny

Art Chamber Duo

Jarosław Pietrzak – skrzypce

Julita Przybylska-Nowak – fortepian

Twórczość Stanisława Moniuszki w muzyce skrzypcowej
Koncert w dwusetną rocznicę urodzin Stanisława Moniuszki
prowadzenie koncertu – Piotr Nędzyński


Program:

Henryk Wieniawski – Allegro de Sonate op.2 ( utwór dedykowany Stanisławowi Moniuszce )

Henryk Melcer / Stanisław Moniuszko – Dumka

Gustaw Adolfson – Fantazja „Kozak” op.76 na temat pieśni Stanisława Moniuszki

Gustaw Adolfson – Fantazja na tematy z opery „Halka’ op.108

Adolf Sonnenfeld – Fantazja na tematy z opery „Verbum Nobile” op.208

Henri Vieuxtemps – Scene et Romance de l’Opera „Halka” de St. Moniuszko

Edward Wolff & Henri Vieuxtemps – Duo sur des motifs du „Raymond” de A. Thomas



30 czerwca (niedziela), godz. 19:00 (Teatr Zdrojowy)

Koncert Finałowy

Sara Dragan – skrzypce

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej

Szymon Makowski – dyrygent

Program:

Piotr Czajkowski – Uwertura fantazja „Romeo i Julia”

Johannes Brahms – Koncert skrzypcowy D-dur op. 77

Piotr Czajkowski – V Symfonia e-moll op. 64


Tekst i foto: Magdalena Sakowska