| Źródło: Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu
Szczawno-Zdrój: Festiwal Wieniawskiego z zapomnianą córką (PROGRAM)
Trzy pokolenia na widowni
56. Międzynarodowy Festiwal Henryka Wieniawskiego w Szczawnie-Zdroju odbędzie się w tym roku pod hasłem "Muzyka rodziny Wieniawskich". Tak naprawdę jednak wiodącą rolę odegrają w nim - panie. A szczególnie jedna.
- Cieszę się, że festiwal jest kontynuowany nieprzerwanie od trzech pokoleń - szczególne podziękowania należą się panu dyrektorowi Maciejowi Kieresowi, który potrafił sprowadzić do nas oryginalne skrzypce Henryka Wieniawskiego. Pojawiają się też wybitni artyści. To kolejny rok, w którym mamy przewidzianą rejestrację koncertu inauguracyjnego przez TVP, to promocja nie tylko festiwalu, ale i samego Szczawna-Zdroju. A dzięki zaangażowaniu Towarzystwa Miłośników Szczawna-Zdroju mamy wyjątkową niespodziankę związaną z księżną Daisy - mówi burmistrz Szczawna-Zdroju Marek Fedoruk.
Jak mówi dyrektor festiwalu, to wyjątkowa sytuacja w skali kraju, gdy obok siebie pojawiają się trzy festiwale związane z twórczością trzech wybitnych kompozytorów polskich - Festiwal Chopinowski w Dusznikach-Zdroju, Festiwal Moniuszkowski w Kudowie-Zdroju i ten właśnie, Festiwal Wieniawskiego.
- A z okazji jubileuszu 800-lecia Szczawna-Zdroju przygotowaliśmy specjalne teksty oraz niespodziankę muzyczną i sierpniowy koncert w Hali Spacerowej, który przyciągnął około tysiąca osób i transmisję z oświetlonego parku również prowadziła TVP. Tę tradycję koncertu stanowiącego prolog festiwalu chcielibyśmy zachować także przy następnych edycjach - mówi dyrektor festiwalu Maciej Kieres.
Mistrz się obijał
A jakim kompozytorem był Maestro Wieniawski? Leniwym, odpowiada dyrektor i dlatego pozostawił po sobie tylko 20 opus, które należałoby grać w kółko aż do całkowitego zgrania, gdyby festiwal miał się opierać tylko na jego twórczości. Dlatego posiada rozszerzoną formułę, w tym roku pojawią się też utwory kompozytorów z najbliższej rodziny mistrza. Nie tylko brata Józefa, ale także córki Ireny Reginy, bardzo zdolnej, a w Polsce słabo znanej.
- Gdyby nie pandemia, to w czerwcu moglibyśmy tu gościć artystę, który posiada kolejne skrzypce Stradivariusa należące do Maestra. Nie mógł już absolutnie przyjechać we wrześniu, ale zaprosimy go za rok, a później zaprosimy właścicieli kolejny dwóch par skrzypiec. Będzie za to u nas gościł znakomity skrzypek najwyższej klasy, Mariusz Patyra, który zgodził się zrobić w Szczawnie coś wyjątkowego - zagrać diabelnie trudny koncert fis-moll oraz koncert d-moll jednego wieczoru - mówi dyrektor.
Dziedziczka talentu
Na festiwalu chwilami to jednak panie będą grały pierwsze skrzypce - zaprezentuje się skrzypaczka Anna Maria Staśkiewicz, a w sobotę podczas koncertu kameralnego głównie panie przedstawią pieśni i utwory kameralne Ireny Reginy Wieniawskiej vel Poldowski, zapomnianej u nas córki mistrza.
- Większość życia spędziła w USA i tam była świetną kompozytorką, niestety tam jest znana i uznana, wielokrotnie wydawana, a w Polsce pies z kulawą nogą nie zainteresował się jej znakomitym dorobkiem i musimy za nuty na ten koncert zapłacić wydawnictwu amerykańskiemu. Ale o czym tu mówić, jeśli 70% dorobku Moniuszki leży gdzieś w archiwach... Przydomek "Poldowski" Irena Regina wybrała sobie sama, bo nie chciała być konfrontowana z twórczością swego wielkiego ojca, peszyło ją to. Podczas koncertu usłyszymy jej 12 najpiękniejszych pieśni napisanych po francusku i 5 kameralnych utworów skrzypcowych oraz cztery miniatury - zapowiada Maciej Kieres.
I jeszcze jedna dama. Księżna
A na zakończenie koncertu finałowego pojawi się niespodzianka związana ze szczawieńskim jubileuszem.
- To, że udało się ten utwór odnaleźć w jednej z bibliotek, to zasługa pani Iwony Czech z Towarzystwa Miłośników Szczawna-Zdroju. To walc napisany na początku XX wieku przez Hugo Polla, niemieckiego kompozytora, z myślą o księżnej Daisy von Pless. Mamy oryginał nut z dedykacją. Hugo Poll działał na terenie Szczawna, tu prowadził orkiestrę górniczą, tu napisał walca i tu odbyło się jego prawykonanie. Może nie jest to utwór na poziomie "Walca kwiatów" Czajkowskiego, ale to perełka historyczna, walc wokalny, który zostanie wykonany na zakończenie festiwalu w wersji niemieckiej i polskim tłumaczeniu - zapowiada dyrektor.
Nie zabraknie też koncertu promenadowego w wykonaniu kwartetu Pakamera składającego się z pań, a na koncercie finałowym znana pianistka Barbara Bilińska przedstawi dorobek brata Maestro, Józefa Wieniawskiego. Na potrzeby tego koncertu zostanie do Szczawna sprowadzony specjalny fortepian koncertowy, bo ten w Teatrze Zdrojowym jest za mały.
- Steinway koncertowy waży pół tony, więc mam nadzieję, że proscenium wytrzyma i nie wpadnie nam pod scenę, bo będziemy go spłacać przez najbliższe 150 lat - żartuje Maciej Kieres.
Wstęp na festiwal jest jak zwykle bezpłatny, ale trzeba mieć wejściówki na koncert inauguracyjny i finałowy, można je pobrać w biurze teatru. Jeśli do 9 września nie zmienią się obostrzenia, na sali może być połowa miejsc siedzących zajętych przez osoby w maseczkach, ale osoby w pełni zaszczepione mogą wchodzić bez limitu.
Program festiwalu:
Festiwal w ramach obchodów 800-lecia Szczawna Zdroju, 9-12 września 2021 r.
9 września (czwartek), godz. 18:30 (Deptak spacerowy przy Teatrze Zdrojowym)
Uroczyste złożenie kwiatów pod tablicą pamiątkową Henryka Wieniawskiego
9 września (czwartek), godz. 19:00 (Teatr Zdrojowy)
Koncert Inauguracyjny
Mariusz Patyra – skrzypce
Czesław Grabowski – dyrygent
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Zielonogórskiej
Prowadzenie koncertu – Marek Dyżewski
Program:
Moniuszko – Uwertura z opery „Paria”,
Wieniawski – Koncert skrzypcowy fis-moll op. 14,
Stefani – Tańce z Krakowiaków i Górali – Polonez, Krakowiak, Oberek,
Wieniawski – Koncert skrzypcowy d-moll op. 22
10 września (piątek), godz. 16:00 (Sala Kameralna Teatru Zdrojowego)
Wykład Marka Dyżewskiego – „Wieniawskich muzyczny krąg”
10 września (piątek), godz. 19:00 (Teatr Zdrojowy)
Koncert kameralny
Anna Maria Staśkiewicz – skrzypce
Mischa Kozłowski – fortepian
Program
Wieniawski: Legenda op. 17
P. Czajkowski: Melodia na Skrzypce i Fortepian, op. 42 Nr 3
H. Wieniawski: Dudziarz. Op. 19 nr 2 na skrzypce i fortepian
L. Beethoven: Sonata nr 1 op. 12
H. Wieniawski: Fantaisie brillante sur des motifs de l’opéra „Faust” de Gounod op. 20 na skrzypce i fortepian
11 września (sobota), godz. 19:00 (Teatr Zdrojowy)
Koncert kameralny
Pieśni i utwory kameralne Ireny Reginy Wieniawskiej vel Poldowski
Katarzyna Haras – mezzosopran
Katarzyna Neugebauer – fortepian
Jarosław Pietrzak – skrzypce
Julita Przybylska – fortepian
Prowadzenie koncertu – Piotr Nędzyński
Program:
Danson la gigue – 1,35
L' heure exquise – 2,40
Colombine – 2,00
Dans une musette – 3,50
Cortege – 1,33
L' attente – 2,18
Cythere – 1,06
Soir – 2,53
Fantoches – 1,17
Circonspection – 3,06
Impression Fausse – 2,36
Crepuscule du soir mystique – 2,38
Spleen – 2,29
Sonata d-moll
– Andante Languido
– Scherzo. Vivace
– Finale. Presto con Fuoco
Phryne
Largo
Tango
Berceuse de l’enfant mourant
12 września (niedziela), godz. 15:00 (Muszla Koncertowa/Hala Spacerowa w Parku Zdrojowym)
Koncert Promenadowy
Kwartet Pakamera
Agata Kasperska – skrzypce
Dorota Pindur – skrzypce
Aleksandra Pawłowska – altówka
Monika Łapka – wiolonczela
Skrzypce solo - Agata Kasperska
Program:
Henryk Wieniawski – Dudziarz op. 19 nr 2
Henryk Wieniawski – Kujawiak a-moll
Antonin Dvorak – Humoreska op. 101 nr 7
Luigi Boccherini – Menuet G dur
A. Mozart – Divertimento D dur K.136
Krzysztof Komeda – Kołysanka z filmu „Dziecko Rosemary”
Bernard Herrmann – muzyka z filmu „Psychoza”
Andrzej Kurylewicz – temat z filmu „Lalka”
Bill Conti – „Gonna fly now” z filmu „Rocky”
Wojciech Kilar – Walc z filmu „Trędowata”
Nino Rota – temat z filmu „Ojciec chrzestny”
Los Lobos – „Cancion Del Mariachi” z filmu „Desperado”
12 września (niedziela), godz. 19:00 (Teatr Zdrojowy)
Koncert Finałowy
Beata Bilińska – fortepian
Szymon Makowski – dyrygent
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze
Prowadzenie koncertu – Marek Dyżewski
Program:
Anton Bruckner – Uwertura g-moll
Józef Wieniawski – koncert fortepianowy g-moll op.20
Aleksander Głazunow – III Symfonia D-dur op. 33.
Idea
Henryk Wieniawski to jeden z najwybitniejszych polskich skrzypków i kompozytorów. Międzynarodowe Festiwale Wieniawskiego nawiązują do dwukrotnych pobytów i koncertów tego Artysty w latach 1855 i 1857, w Szczawnie-Zdroju (wówczas Bad Salzbrunn) na Dolnym Śląsku.
Pierwszy koncert w Szczawnie-Zdroju Henryk Wieniawski zagrał 16 sierpnia 1855 roku w „Kursalu” (obecnie Klub Kuracjusza „Biała sala”) i jak pisał ówczesny recenzent „Gazety Warszawskiej”: „Pan Wieniawski dał koncert w Salzbrunn w Kursalu i zrobił furorę…”.
Festiwal Henryka Wieniawskiego hołduje tradycji związanej z pobytem i koncertowaniem Henryka Wieniawskiego w Szczawnie-Zdroju. Obok przybliżania i promowania na koncertach twórczości Kompozytora, Festiwal poszerza horyzonty i sięga również po dorobek artystyczny brata Henryka – Józefa Wieniawskiego, a także córki Ireny Wieniawskiej (Poldowski). Na Festiwalu wykonywane są również działa kompozytorów współczesnych Wieniawskiemu, w tym, przede wszystkim twórców polskich, także z późniejszych lat i pierwszej połowy XX wieku. W ten sposób właśnie Festiwal przybliża słuchaczom i melomanom literaturę skrzypcową polskich i europejskich kompozytorów.
A w minionych latach:
SZCZAWNO-ZDRÓJ: FESTIWAL WIENIAWSKIEGO: LUKE HSU I DUCH MAESTRA (FOTO)
SZCZAWNO-ZDRÓJ - WIELKIE ŚWIĘTO MIŁOŚNIKÓW MUZYKI WYGRYWA
SZCZAWNO-ZDRÓJ: FESTIWAL WIENIAWSKIEGO SIĘ NIE PODDAJE (PROGRAM)
SZCZAWNO-ZDRÓJ: POŻEGNANIE 54. FESTIWALU HENRYKA WIENIAWSKIEGO (FOTO)
54. Festiwal Wieniawskiego: Mistrz uhonorowany. Teraz muzyka! [FOTO]
Festiwal Wieniawskiego: jego skrzypce, Biała Sala, PROGRAM
54. Festiwal Wieniawskiego: Uzdrowisko pełne muzyki i gości
Magdalena Sakowska
Zdjęcia z konferencji: Magdalena Sakowska, zdjęcie z koncertu archiwalne: JK
Napisz komentarz
Komentujesz jako: Gość Facebook Zaloguj