Wałbrzych: AUSGANG - komiks o zagładzie, czy nowa Biblia? [FOTO i FILM]
Miejsce wydarzenia: Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu
Już w najbliższy piątek, 27 kwietnia, Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu zaprasza na premierę. Spektakl pt. "AUSGANG" prezentuje alternatywną historię ludzi i dotyka kwestii masowej zagłady podczas drugiej wojny światowej. Czy Oświęcim to kolejny, wynikający z poprzednich, rozdział z dziejów ludzkości?
Dzieje ludzkości - reaktywacja
- To debiut Mirka Kaczmarka w roli reżysera, a dla nas ważny spektakl w sezonie "Na Zachodzie bez zmian?". Spektakl inspirowany jest powieścią graficzną "Maus" Arta Spiegelmana - wyjaśnia Maciej Podstawny, dyrektor artystyczny Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu. W spektaklu wykorzystano fragmenty Listów Jacka Kerouaca i Allena Ginsberga w przekładzie Krzysztofa Majera, zatem przedstawienie nawiązuje do Spiegelmana tylko częściowo. - "Maus" był dla mnie punktem wyjścia, z niego zaczerpnęliśmy ikonografię - myszy w pasiakach. Chcemy opowiedzieć za jej pomocą o doświadczeniu oraz traumie wojny i opresji. To też przepisanie historii ludzkości zawartej w Biblii począwszy od Adama i Ewy - wyjaśnia Mirek Kaczmarek, reżyser i scenograf premierowego przedstawienia.
Reżyser i dramaturg - Magda Korynczyk - uznali komiks, który Spiegelmanaowi przyniósł Pulitzera za punkt wyjścia do dyskusji nad dziejami wojny i okrucieństwa. - Może Oświęcim nie jest dziejową aberracją, ale konsekwencją ciągłości historii i tzw. "biopolityki" - zastanawia się Koryntczyk.
Hałas i tłok
W opis doświadczenia wojny i opresji wprzęgnięto nie tylko Spiegelmanowskie myszy w pasiakach, ale i inne środki wyrazu, w tym ruch sceniczny, tłok występujących na scenie aktorów i statystów oraz muzykę. Wszystko to uderza widza nieprzyjemnym nadmiarem bodźców. Bodźców, których nadmiar obrazuje wojenną traumę. - Muzyka, a raczej hałas w czasie wojny przestaje się kojarzyć z czymś konstruktywnym, np. fabryką, maszynami, a zaczyna być kojarzona ze śmiercią i zniszczeniem - mówi Filip Kaniecki, odpowiedzialny za muzykę w tym spektaklu. Sekunduje mu choreografia i ruch sceniczny obejmujący m.in. sceny zbiorowe przewidujące obecność ponad 20 osób na scenie, np. w scenie gazowania.
tekst, dramaturgia: Magda Koryntczyk
reżyseria, scenografia: Mirek Kaczmarek
muzyka: Filip Kaniecki
ruch: Michał Przybyła
obsada:
Angelika Cegielska, Sara Celler-Jezierska,, Włodzimierz Dyła [g], Michał Kosela, Rafał Kosowski, Piotr Mokrzycki, Filip Perkowski, Irena Sierakowska ,Dariusz Skowroński, Czesław Skwarek, Piotr Tokarz, Ryszard Węgrzyn, Irena Wójcik + STATYŚCI: Ryszard Godlewski, Oliwia Gruca, Agnieszka Małecka, Magdalena Małowska, Patryk Lech, Elżbieta Sejda, Róża Sochan, Zbigniew Sowiński, Hubert Wasilewicz
PREMIERA: 27 kwietnia 2018 / godz. 19.00 / Duża Scena
28 kwietnia 2018 / godz. 19.00 / Duża Scena / pokazy popremierowe
29 kwietnia 2018 / godz. 18.00 / Duża Scena / pokazy popremierowe
oprac. i fot. Elżbieta Węgrzyn
Napisz komentarz
Komentujesz jako: Gość Facebook Zaloguj