| Źródło: Wiesz Co
Wałbrzych: Filharmonia Sudecka rozpoczyna kolejny sezon
Koncert podczas XXXI Forum Ekonomicznego był okazją do zaprezentowania muzyki polskiej. W Karpaczu wybrzmiały utwory Moniuszki i Żeleńskiego, Kurpińskiego i Paderewskiego, ale także kompozycja Michała Ziółkowskiego „Pavana e Tarantella”. Młody kompozytor urodzony w 1991 w Zakopanem, pianista i aranżer pasjonuje się muzyką od 15. roku życia. Jego pierwsze kompozycje powstały w liceum, gdzie po raz pierwszy dostrzeżono jego talent. Michał jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Wiele z jego utworów zostało wykonanych w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. Wykonanie „Pavana i Tarantella” w obecności uczestników XXXI Forum Ekonomicznego Karpacz 2022 wywołało żywą i entuzjastyczną reakcję. Jego nazwisko z pewnością znajdzie się jeszcze na afiszach reklamujących koncerty Filharmonii Sudeckiej!
Przypominamy melomanom o kolejnym specjalnym koncercie życzeń Elżbiety Łaganowskiej, którym była dyrektor Filharmonii Sudeckiej pożegna się z prowadzoną przez siebie przez ponad 8 lat instytucją. Program jest przebojowy. Bizet uwertura do opery „Carmen”, z II Suity „Arlezjanka” Menuet, Farandola, Griega z I suity Peer Gynt: Poranek, W grocie Króla Gór, von Suppé uwertura do opery „Lekka kawaleria”, Straussa jr. „Kaiser Walzer”, Ketelbey’a „Na perskim rynku” czy wreszcie Offenbacha uwertura do operetki „Orfeusz w piekle”. Orkiestrę poprowadzi tym razem wałbrzyszanka Ewa Gądek-Rosiak. Warto wybrać się w niedzielny wieczór 18 września o godzinie 18:00 do Filharmonii Sudeckiej.
Instytucja od 12 września prowadzi sprzedaż abonamentów, możliwy jest także zakup biletów na koncerty całego 45. sezonu artystycznego 2022/2023. Po okresie pandemii stracono już nadzieje, że planowanie imprez kulturalnych jest możliwe. Tym bardziej z nadzieją i radością filharmonicy anonsują kilkadziesiąt koncertów w nadchodzącym sezonie, 30 abonamentowych, 11 specjalnych i 7 kameralnych. Obok połączenia doświadczenia i młodości – zwracamy uwagę na różnorodność programową i artystyczną dynamikę. Orkiestra Filharmonii Sudeckiej będzie miała okazję współpracować z 33 dyrygentami, na estradzie wystąpi 65 solistów, w tym 18 z nich to muzycy tutejszej filharmonii. Ta rozmaitość posłuży artystycznemu rozwojowi muzyków zespołu orkiestrowego.
Przed pulpitem dyrygenckim pojawią się doświadczeni mistrzowie polskiej batuty tacy jak Antomini Wit, Marek Pijarowski, Wojciech Rajski, Tadeusz Wojciechowski, Michał Klauza, Vladimir Kiradijev, Krzysztof Kusiel-Moroz, Jacek Błaszczyk Błaszczyk, Bartosz Żurakowski, Mariusz Smolij, Agnieszka Franków-Żelazny, Monika Wolińska i Paweł Kotla. Ale także młodzi i już utytułowani dyrygenci jak Joanna Ślusarczyk, Katarzyna Tomala-Jedynak, Maciej Tomasiewicz, Rafał Kłoczko, Przemysław Neumann, Wojciech Semerau-Siemianowski, Artur Wróbel, czy Radosław Droń. Podobnie z instrumentalistami, wśród których usłyszymy Krzysztofa Jakowicza, Tomasza Tomaszewskiego, Romana Widaszka, Clemensa Weigla, Łukasza Długosza, ale także Tomasza Darocha, Jarosława Nadrzyckiego, Daniela Mieczkowskiego, Sarę Dragan, Piotra Alexewicza, Macieja Kułakowskiego, Klaudiusza Barana, Szymona Komasę, Jakuba Kościuszko czy Mateusza Żurakowskiego. Spośród muzyków tutejszej orkiestry koncerty solowe zagrają Grzegorz Mondry, Dorota Graca, Zofia Kowalczyk i Ildiko Juhasz, według kolejności kalendarza programowego. Niezmiernie ważne dla rozwoju artystycznego są koncerty kameralne. I na taką ofertę programową melomani mogą liczyć raz w miesiącu przychodząc na sobotnie koncerty o godzinie 18:00. Muzyka kameralna w sali koncertowej Filharmonii Sudeckiej brzmi zjawiskowo. Posłuchajcie sami!
Inauguracja sezonu to zapowiadany już koncert Marka Pijakowskiego za pulpitem dyrygenckim i skrzypka Krzysztofa Jakowicza. Orkiestra Filharmonii Sudeckiej rozpoczyna kompozycją Józefa Wiłkomirskiego, podkreślając w ten sposób uznanie dla swojego patrona. W programie znalazły się także Koncert skrzypcowy Ludwiga van Beethovena i XI Symfonia „Z nowego świata” Antonina Dvořáka.
Październik rozpocznie się koncertem jazzowym. Swój solowy projekt Komeda Reflections zaprezentuje Maciej Tubis – pianista, który swój unikalny styl wykreował poprzez autorskie kompozycje jako lider zespołu Tubis Trio. Fortepian akustyczny został poszerzony o preparacje oraz syntetyzator analogowy. Dotychczasowe inspiracje pianisty muzyką minimalistyczną zostały uzupełnione wpływami muzyki elektronicznej, filmowej i neoklasycznej. Ten niespotykany dotychczas konglomerat prowadzi do skojarzeń ze współczesną muzyką filmową, a przecież muzyka Komedy najlepiej odnajdywała się właśnie na srebrnym ekranie. W repertuarze koncertu znajdzie się legendarna „Kołysanka Rosemary”, ale w zaskakująco śmiałej interpretacji znanej już z publikacji w sieci. Ten, jak i kilka innych utworów („Prawo i pięść”, „Start”) zostały poszerzone o dodatkowe instrumentarium, a całość będzie przeplatana fortepianem solo („Moja ballada”, „Po katastrofie”) i swingującym motywem z filmu „Dwaj ludzie z szafą”. To pierwszy z siedmiu koncertów kameralnych w Filharmonii Sudeckiej – 1 października o godz. 18:00.
Z kolei koncert specjalny zaplanowany 7 października 2022 zapowiada się jako wielkie, muzyczne wydarzenie. W Wałbrzychu odbędzie się polska premiera jazzopery „Beatrice” Rogera Treece’a. Amerykański kompozytor, aranżer, wokalista i dyrygent, współpracuje ze światowymi wykonawcami muzyki klasycznej, jazzowej i popularnej. Jako producent muzyczny czuwał nad powstawaniem przeszło 50 albumów fonograficznych (m. in. The Manhattan Transfer, The King’s Singers, The New York Voices, The Chicago Symphony Orchestra, The Danish Radio Orchestra & Choir, The Los Angeles Master Chorale, The Turtle Island String Quartet, Barry Manilow, Josh Groban), dzięki którym otrzymał pięć nominacji do nagrody Grammy amerykańskiego przemysłu muzycznego oraz czternaście nagród Downbeat. Wyjątkowe miejsce w jego dorobku zajmuje współpraca z Bobbym McFerrinem i album VOCAbuLarieS, na którym skomponował i nagrał utwory okrzyknięte przez krytyków muzycznych arcydziełami i „nowym standardem w dziedzinie muzyki chóralnej”. Jego osobisty udział w wałbrzyskim koncercie w charakterze dyrygenta, a także wokalisty jest wyjątkową okazją do poznania wyjątkowego dzieła napisanego z okazji 700-lecia śmierci Dante Alighierego. Premiera jazzopery odbyła się w 2021 roku w RAI Auditorium „A. Toscanini” w Turynie, z udziałem Narodowej Orkiestry Symfonicznej RAI, pianistki jazzowej Rity Marcotulli, akordeonisty Ugo Viola, narratorów Alessi Navarro (w roli Beatrice) i Pino Insegno (w roli Dantego), grupy wokalnej Real Circle Project (10 głosów solowych) i chóru White Voices w reżyserii Maurizio Fornero. Oryginalne teksty do muzyki Rogera Treece’a specjalnie do tego projektu napisał Fabio Appetito. Polska, a zarazem wałbrzyska premiera odbędzie się udziałem orkiestry Filharmonii Sudeckiej pod dyrekcją Rogera Treece’s, pianisty Tomasza Kaczmarek, akordeonisty, dwojga aktorów i chóru. Zapowiadamy to wydarzenie jako wyjątkową atrakcję muzyczną.
Bilety bez zmian
To ważna informacja dla melomanów. Ceny biletów do Filharmonii Sudeckiej pozostają bez mian. * koncerty abonamentowe: 40 zł normalny, 30 zł ulgowy
* koncerty kameralne: 30 zł normalny, 20 zł ulgowy
* koncerty specjalne: 80 zł normalny, 60 zł ulgowy
Red
Fot. użyczone (Filharmonia Sudecka)
Czytaj też:
Filharmonia Sudecka: jedna dyrektor się żegna, druga wita (FOTO)
Filharmonia Sudecka: Pożegnanie sezonu, letnie koncerty i projekty
WAŁBRZYCH: FILHARMONIA SUDECKA OTWARTA PO REMONCIE I BRZMI! (FOTO)
FILHARMONIA WAŁBZYCH: NOWOCZESNA SALA KONCERTOWA I JUBILEUSZ
FILHARMONIA SUDECKA JAK NOWA I Z NOWĄ JAKOŚCIĄ DŹWIĘKU (FOTO)
NIESPODZIANKI PODCZAS REMONTU FILHARMONII SUDECKIEJ
FILHARMONIA SUDECKA SZYKUJE SIĘ DO REMONTU
FILHARMONIA SUDECKA - MŁODZIEŻ I DZIECI ZAPRASZAMY
KINO WRACA NA UL. SŁOWACKIEGO
Artykuł ukazał się na łamach tygodnika "WieszCo" - pełny numer tygodnika do pobrania w formacie PDF na stronie www.wieszco.pl
Napisz komentarz
Komentujesz jako: Gość Facebook Zaloguj