Data wydarzenia: 06.09.2019 19:00 - 15.09.2019 18:30
Miejsce wydarzenia: Szczawno-Zdrój, Teatr Zdrojowy - pozostałe lokalizacje w tekście

Od koncertu w Szczawnie-Zdroju rozpoczyna się dziś, w piątek 6 września, 54. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans.


Koncert Domenico Scarlatti "Ptolemeusz i Aleksander" już dziś 6 września o godz. 19:00 w Teatrze Zdrojowym im. Henryka Wieniawskiego w Szczawnie-Zdroju. Jarosław Thiel – dyrygent. Soliści – uczestnicy 44. Kursu Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej; Wrocławska Orkiestra Barokowa. Bilety 25 i 15 zł.

Gra o tron Egiptu jest treścią opery Domenica Scarlattiego, dzieła do niedawna nieznanego. Tytułowy Ptolemeusz, syn słynącej ze swojego piękna królowej Kleopatry i rzymskiego wodza Marka Antoniusza, walczy z pomocą brata Aleksandra o należne mu dziedzictwo – koronę faraonów.

Partytura z II i III aktem utworu została odnaleziona zaledwie przed dwunastu laty w zabytkowej rezydencji w Anglii. Do tamtej pory znany był jedynie I akt, odkryty również nie tak dawno temu. Po skompletowaniu dzieła okazało się, że Scarlatti, słynący z sonat granych przez wszystkich wielkich pianistów, był równie zdolnym kompozytorem form dramatycznych. Aż siedem oper – łącznie z Tolomeo e Alessandro – napisał dla polskiej królowej Marysieńki, która po śmierci Jana III Sobieskiego osiadła we Włoszech.

Intrygi i dylematy członków egipsko-rzymskich rodów przedstawią młodzi soliści (zafascynowani twórczością sprzed stuleci) oraz Wrocławska Orkiestra Barokowa pod batutą Jarosława Thiela.


Organizatorzy o festiwalu:

Podczas festiwalu zobaczymy, jak wiele różnych rytów religijnych powstałych w obrębie chrześcijaństwa swój początek miało na południu. Tegoroczną edycję zainauguruje muzyka wokalna Kościoła koptyjskiego, który został zawiązany w Egipcie, a więc poza Europą – jeszcze dalej na południe. Dwa dni później zabrzmi chorał bizantyjski pochodzący z Kościoła prawosławnego z południa Europy – Grecji. Marcel Pérès z Ensemble Organum i artystami z Maroka zaprezentuje śpiew mozarabski, funkcjonujący w Kościele katolickim na Półwyspie Iberyjskim w czasach Maurów, kiedy to Południe niejako wdarło się do Europy. Czeka nas więc dużo koncertów wokalnych (wpisujących się w tradycję Wratislavii Cantans), które ukażą, jak kulturę europejską ukształtowały spotkania różnych grup wyznaniowych i etnicznych. Koncertem z typowo południowymi, bo afrykańskimi elementami będzie program Giovanniego Sollimy, specjalnie przygotowany na wrocławski festiwal. Sollima, zafascynowany folklorem, a zwłaszcza rytmem w muzyce etnicznej, będzie w swoim występie przeplatał utwory kompozytorów związanych z Neapolem, a więc południem Włoch, z rdzenną muzyką afrykańską.

W tym momencie naturalnie nasuwa się pytanie o muzykę z Północy. Odpowiedzią jest program koncertu Baśnie. W poszukiwaniu tożsamości, który również odwołuje się do kultury ludowej, tej przejawiającej się w baśniach – zetkniemy się przede wszystkim z twórczością niderlandzką i skandynawską. Bardzo interesuje mnie program z folklorem polskim (Pieśni z lasów i pól). W XIX wieku na całym świecie muzyka ludowa wywierała duży wpływ na rozwój twórczości klasycznej, a dziś obserwujemy powrót do „muzyki naszych przodków”, co może mieć związek z przedefiniowywaniem się tożsamości Europejczyków.

Południe na festiwalu to oczywiście także koncerty z twórczością włoską. Z Il Giardino Armonico i solistami zaprezentuję oratorium Antonia Vivaldiego Juditha triumphans, ostatnio wykonane na Wratislavii Cantans w latach 70., czyli kilka dekad temu. Forma dzieła idealnie pasuje do festiwalu poświęconego przede wszystkim muzyce oratoryjno-kantatowej, a znakomita twórczość sakralna Vivaldiego nadal potrzebuje upowszechniania. Usłyszymy dwa pokolenia kompozytorów z muzycznej rodziny Scarlattich, związanej z położonym na włoskim południu Neapolem, XVIII-wiecznym centrum awangardy w muzyce. Zespół Odhecaton z Paolem da Colem wykona z towarzyszeniem basso continuo niedawno odkryte i jeszcze mało znane dzieła sakralne Alessandra Scarlattiego, jakością dorównujące kompozycjom Bacha. Domenica, syna Alessandra, kojarzymy z utworami na instrumenty klawiszowe, które znajdują się w repertuarze większości wielkich pianistów. Tymczasem na festiwalu poznamy jego odnalezioną w XXI wieku operę Tolomeo e Alessandro. Mala Punica, jeden z najlepszych włoskich zespołów, od lat specjalizujący się pod kierownictwem Pedra Memelsdorffa w muzyce średniowiecznej, przedstawi dzieła z zabytkowych manuskryptów: utwory anonimowe oraz kompozycje Johannesa Ciconi, Flamanda, który przeniósł się do Włoch, by tam rozwijać dalszą karierę – z czasem wielu twórców podążyło jego śladem. Mikołaj Zieleński był kompozytorem, który inspirował się nowinkami pojawiającymi się w sztuce włoskiej, między innymi muzyką polichóralną. Jego twórczość jest przykładem ciągłego przepływu idei między południem a północą Europy i obecnego w Polsce otwarcia na inspiracje płynące z zewnątrz. Cała tegoroczna edycja Wratislavii Cantans pokazuje, jak w muzyce przenikają się nawzajem elementy różnych kultur i obrzędów religijnych.

Koncerty edycji 2019 odbywają się głównie we Wrocławiu, a także w Legnicy, Bardzie Śląskim, Bolesławcu, Oleśnicy, Głogowie, Nowogrodźcu, Środzie Śląskiej, Sycowie i Krotoszynie oraz w Krzeszowie, Bielawie i Strzegomiu.


Koncerty w naszym regionie:

7 września

Godz. 19.00
Hymny Kościoła koptyjskiego
kościół pw. Wniebowzięcia NMP
pl. Wyszyńskiego 1, Bielawa.
Wstęp wolny.

Godz. 19.00
W cieniu Świętej Góry Athos - Greek Byzantine Choir
Bazylika Wniebowzięcia NMP
pl. Jana Pawła II 1, Krzeszów.
Bilety 10 i 5 zł.

15 września

Godz. 18.30
Weneckie inspiracje

bazylika mniejsza św. św. Apostołów Piotra i Pawła
Strzegom
Wstęp wolny.

Opr. MS
Foto: Ryszard Burdek