Data wydarzenia: 18.05.2019 20:00 - 18.05.2019 22:00
Miejsce wydarzenia: Sanatorium dr Brehmera w Sokołowsku

W sanatorium Brehmera zwanym Grunwaldem w Sokołowsku rozpoczyna się nowy cykl koncertów. Cały czas trwa też remont zabytkowego obiektu.


W najbliższą sobotę, 18 maja, o godz. 20.00 w Sokołowsku pierwsze z cyklu wydarzeń muzycznych pt. „Sokołowsko dźwięku”. Koncert odbędzie się w wyremontowanej części odbudowanego dawnego Sanatorium dr Brehmera, obecnej przestrzeni Laboratorium Kultury prowadzonego przez Fundację Sztuki Współczesnej In Situ.

"Sokołowsko Dźwięku" to cykl koncertów, projekcji filmowych, spotkań z kuratorami, producentami oraz dziennikarzami muzycznymi. Wydarzenia skoncentrowane wokół tematu współczesnej muzyki eksperymentalnej organizowane są w ramach działań festiwalu Sanatorium Dźwięku Sokołowsko. Podczas wydarzeń organizowanych raz w miesiącu od maja do grudnia 2019 w Sokołowsku publiczność zapozna się z twórczością takich artystów jak: Krzysztof Knittel, Katarzyna Podpora, Max Kohyt, Gerard Lebik, Xavier Lopez, Adam Asnan, David Maranha, Phil Minton.



Sanatorium dr Brehmera, popularnie zwane Grunwaldem, jest remontowane przez Fundację in Situ od 2007 roku. W 2018 miała miejsce wywózka gruzu z dziedzińca, częściowe odwodnienie budynku, naprawa ścian konstrukcyjnych piwnicy, parteru i klatki schodowej głównej, montaż stropu żelbetowego części północno-wschodniej wraz z naprawą ścian konstrukcyjnych poniżej, montaż dachu leżakowni wraz z kolumnadą na wcześniej przemurowanych ścianach. W tym roku remont jest kontynuowany: montaż dachu części północno-wschodniej i przemurowanie gzymsów ścian, założenie obróbek blacharskich z rynnami, naprawa i wymiana ścian wewnętrznych i zewnętrznych oraz pokrycie papą dachów.



Zaproszenie:


18 maja 2019 | Sanatorium Brehmera | Sokołowsko | 20.00

Pierwsze spotkanie Sokołowsko Dźwięku 1 # to koncerty pod wspólnym tytułem ‚Trzy wymiary dźwięku’.
Naszymi gośćmi będą:

▸ Krzysztof Knittel
▸ Katarzyna Podpora / Max Kohyt
▸ Gerard Lebik
▸ Xavier Lopez

Wstęp: 10 zł

Ideą TRZECH WYMIARÓW DŹWIĘKU jest stworzenie przestrzeni, w której spotkają się trzy różne ekspresje, strategie, historie artystów zanurzonych w tak zwany nurt muzyki eksperymentalnej i elektroakustycznej, w swojej istocie wymykającej się wszelkiemu zaklasyfikowaniu – komponowanej, improwizowanej, performatywnej lub sączącej się ze zwojów kabli - muzyce, gdzie dźwięk powstaje w kontakcie z przestrzenią oraz uważną obecnością słuchacza, tworząc tę delikatna sieć relacji zyskuje swoją ‘formę’. To jeden wieczór, a w jego ramach cztery koncerty, które z jednej strony ukazują cztery różne postawy twórcze i generacje artystów aktywnych w szerokim obszarze sztuki dźwięku, z drugiej łączą te elementy w jedną, zupełnie nową ‘przestrzeń’.
Zaproszeni artyści – Krzysztof Knittel, Gerard Lebik, duet Katarzyna Podpora i Max Kohyt, Xavier Lopez.


KRZYSZTOF KNITTEL - kompozytor, współtwórca wielu grup muzyki improwizowanej: Grupy Kompozytorskiej KEW (1974-76), Niezależnego Studia Muzyki Elektroakustycznej (1982-84), Pociągu Towarowego (od 1986), European Improvisation Orchestra (1996-98), tria CH&K&K (od 1999), Kawalerowie błotni (od 2003). Urodzony w 1947 roku w Warszawie, studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie na wydziałach Reżyserii Dźwięku oraz Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki. Od 1973 współpracował ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia. W 1978 pracował w The Center of the Creative and Performing Arts w Buffalo, USA.

Pisze utwory orkiestrowe, chóralne, kameralne, gra muzykę komputerową i elektroakustyczną na żywo, komponuje dla baletu, teatru, filmu, tworzy instalacje dźwiękowe. Jako kompozytor i wykonawca swojej muzyki koncertował w większości krajów europejskich, w Azji, w Ameryce Północnej i Południowej. Jego dyskografia obejmuje ponad 50 płyt. W stanie wojennym działał w środowiskach kultury niezależnej. Po 1989 roku współtworzył festiwal „Audio-Art”, był dyrektorem festiwalu Warszawska Jesień, utworzył festiwal Ad Libitum. Był prezesem Związku Kompozytorów Polskich w latach 1999-2003, od 2005 do 2017 przewodniczył Polskiej Radzie Muzycznej. Jest członkiem zarządu Europejskiej Rady Muzycznej. Jest profesorem emerytowanym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, wykładał także w akademiach muzycznych w Krakowie i Łodzi. W 1985 roku otrzymał nagrodę „Solidarności”, w 1998 został nagrodzony przez Foundation for Contemporary Performance Arts w Nowym Jorku, otrzymał też nagrodę im. Cypriana Norwida, Srebrny Medal ‘Gloria Artis’ oraz Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich.

KATARZYNA PODPORA - artystka multimedialna urodzona w Kołobrzegu; mieszka i pracuje w Gdańsku – związana z morzem, jego przestrzenią audialną, ruchem, wpływem na twardą materię; absolwentka wydziału rzeźby i intermediów ASP w Gdańsku.Jest artystką-freelancerem oraz tłumaczem tekstów naukowych na jęz. angielski; fascynacja słowem – znaczeniem, napięciem jakie zyskuje ono w konkretnej sytuacji przestrzennej, buduje jej myślenie i przenika do praktyki artystycznej – pracuje m.in. nad kwestią przestrzeni doświadczanej i odbitej w zapisie, materialnością pisma, wrażliwością na słowo, tworzywami znaczącymi, procesami zapisywania i odczytywania; tworzy i eksponuje obiekty, instalacje, wideo oraz dźwięki – eksperymentując z zapisem i improwizacją [instrumenty/ rzeczy/ przestrzenie]; współpracuje z muzykiem i kompozytorem Maxem Kohytem – grając oraz prowadząc cykl audycji SZUMY WŁASNE w Radiu Sopocki.

MAX KOHYT [F.A.T.E.] - kompozytor, współzałożyciel Sopockiego Stowarzyszenia Jazzowego. Współpracował przy spektaklach operowych i teatralnych w reżyserii Rafała Matusza, Marka Weissa, Janusza Wiśniewskiego oraz Ryszarda Peryta. Szef produkcji Opery Błtyckiej w Gańsku; zajmuje się również komponowaniem muzyki do spektakli teatralnych [2016 – muzyka do spektaklu „Pinokio”, reż Rafał Matusz, Teatr Dramatyczny w Tarnowie; 2016 – „Czerwony Kapturek”, reż. Piotr Serbowski, Teatr Gdynia Główna; 2017 – muzyka do spektaklu Dogville, reż Rafał Matusz, Teatr dramatyczny w Elblągu]. Jego główną pasją jest muzyka elektro-akustyczna i współczesna. Współpracuje z artystką Katarzyną Podporą – wspólnie stanowią duet, koncertują; współtworzą Fundację na rzecz Kultury „Przestrzenie Pomiędzy”; w Radiu Sopocki prowadzą cykl audycji o muzyce eksperymentalnej SZUMY WŁASNE.

GERARD LEBIK - 
jego muzyka i prace dźwiękowe oscylują pomiędzy formami improwizowanymi i komponowanymi. Używając mediów akustycznych i elektronicznych koncentruje się na takich zjawiskach jak czas, przestrzeń, percepcja fal dźwiękowych. Od 2014 z Zuzanną Fogtt tworzy Sanatorium of Sound – festiwal/platformę dla muzyki eksperymentalnej i nowej. Współpracował z: Keith Rowe, Phil Minton, Ryoko Akama, Lucio Capece, David Maranha, Kasper T. Toeplitz, Eryck Abecassis, Paul Lovens, Kazuhisa Uchihashi, Jerome Noetinger, Noid, Klaus Filip, Burkhard Beins; brał udział: TPAM Yokohama, Kunsthalle Basel, TodaysArt Festival Haga, V: NM-Festival Graz, Biennale Zagreb, Tokyo Jazz, Festival Umbrella Chicago, TD Vancouver, Bienalle Wro, Mem Bilbao, L’ull cec Barcelona, SuperDeluxe, Ftarri-Tokyo, Quite Que Berlin, Fylkingen Stockholm, CSW Warszawa, De Werf Brugge, Dizzy’s Club NY …

XAVIER LOPEZ - francuski artysta dźwiękowy, tworzący muzykę elektroniczną przy użyciu laptopa. Ukończył studia na kierunkach saksofon, fortepian i perkusja w konserwatorium w Perpignan. W 2002 przeniósł się do Amsterdamu, gdzie kolejno studiował jazz i muzykę klasyczną. W swej twórczości czerpie inspiracje z wielu nurtów muzycznych, od free jazz i jazzcore, poprzez noise, aż po swobodną improwizację gatunku onkyo. Samouk w dziedzinie elektroniki, eksploruje zagadnienia percepcji i otoczenia, tworząc minimalistyczne, elektroakustyczne brzmienia. Od 2006 roku w Paryżu, gdzie organizował serie koncertów pod nazwą Trashvortex. Obecnie mieszka i tworzy w Berlinie.


Opr. i foto: Magdalena Sakowska