| Źródło: Filharmonia Sudecka
Sylwestrowy koncert w Aqua-Zdroju (ZDJĘCIA)
Tym razem galę poprowadził – muzycznie i słownie – dyrygent Bartosz Żurakowski, sypiąc jak z rękawa anegdotami o znanych muzykach i dyrygentach (niektóre muzycznie ilustrowała orkiestra). Można było usłyszeć najpiękniejsze arie ze znanych oper „Carmen”, „Giuditta”, „Włoszka w Algierze”, „Rigoletto”, „Thais”, „Wilhelm Tell”, „Zemsta nietoperza”, „Dama pikowa”, „Trubadur”, „Wesoła wdówka”, „Don Carlos”, „Faust”, „Romeo i Julia”, „Orfeusz w piekle”, „Tosca”, melodie Franka Sinatry, Louisa Armstronga, Roberta Stolza, a nawet... temat z Jamesa Bonda i utwór z repertuaru Adele. Były też walce wiedeńskie rodziny Straussów, polki, czardasze w wykonaniu skrzypka Janusza Wawrowskiego – w sumie 35 utworów. A były i tańce.
Dla wałbrzyszan zaśpiewali i zagrali:
Iwona Hossa (sopran), zaliczana do czołowych sopranistek swojego pokolenia. Jej kunszt wokalny podziwiano w wielu miejscach na świecie, gdzie zawsze oczarowywała publiczność i zdobywała uznanie krytyki. Absolwentka Wydziału Wokalno – Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, którą ukończyła z wyróżnieniem w klasie prof. Ewy Wdowickiej (1998). Artystka zadebiutowała partią Violetty w „Traviacie” G. Verdiego w Teatrze Wielkim w Poznaniu, w tym samym roku zostając solistką tej sceny. Jako solistka związana jest również z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, gdzie także debiutowała jako Violetta. Współpracuje z wieloma teatrami operowymi w Polsce i za granicą. Iwona Hossa jest laureatką Grand Prix i Złotego Medalu na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Marii Callas w Atenach, III nagrody oraz specjalnej Nagrody Mozartowskiej na 6. Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu, Konkursu Finalistów Międzynarodowych Konkursów Wokalnych „Orfeo” w Hanowerze. Dokonała wielu prawykonań utworów polskiej muzyki współczesnej, m.in. Krzysztofa Pendereckiego, Wojciecha Kilara, Jerzego Maksymiuka, Marka Jasińskiego i Pawła Serafińskiego. Na swoim koncie ma liczne nagrania płytowe, m. in. Stabat Mater i Litania do Marii Panny K. Szymanowskiego (nominowana do nagrody Grammy 2009), wzięła także udział w nakręconym przez BBC Holocaust. A Music Memorial Film from Auschwitz.
Agnieszka Rehlis (mezzosopran), Od roku 1996 do roku 2007 była solistką Opery Wrocławskiej, gdzie zadebiutowała partią Jadwigi w „Strasznym Dworze” St. Moniuszki. Zrealizowała tam wiele innych znaczących ról m.in. w operach G. Verdiego, Ch. Gounoda, W. A. Mozarta, G. Bizeta, Z. Rudzińskiego. Z Operą Wrocławską odbyła tournée po Niemczech, Holandii, Belgii, Anglii, Irlandii, Francji, Włoszech i Tajwanie. Koncertowała w salach filharmonii w Polsce i w Europie. Występowała z takimi dyrygentami jak: Jiří Bělohlávek, Gabriel Chmura, Lawrence Foster, Marco Guidarini, Gustavo Dudamel, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Bramwell Tovey, Antoni Wit, Long Yu; z towarzyszeniem m.in.: Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Orkiestry Symfonicznej NDR, China Philharmonic Orchestra, Orquesta Sinfónica de la Juventud Venezolana Simón Bolivar, Orkiestry Filharmonii Luksemburskiej, BBC Symphony Orchestra, Orkiestry Filharmonii Narodowej, NOSPR-u. Wielokrotnie uczestniczyła w koncertach prowadzonych przez Krzysztofa Pendereckiego w kraju i za granicą. W roku 2014 zadebiutowała w Houston Grand Opera oraz w Nowym Jorku podczas Lincoln Center Festival w operze „Pasażerka” M.Weinberga. W lutym 2014 odbyła tournee z Orkiestrą Filharmonii Izraelskiej śpiewając „Polskie Requiem” Krzysztofa Pendereckiego pod batutą kompozytora.
Adam Zdunikowski (tenor), studiował w klasie śpiewu Romana Węgrzyna w warszawskiej AM, którą ukończył w 1991. Zadebiutował w 1990 na scenie kameralnej Teatru Wielkiego w Warszawie partią Clema w Małym kominiarczyku Benjamina Brittena. W tym samym roku podjął współpracę z Warszawską Operą Kameralną, która zaowocowała udziałem w Festiwalach Mozartowskich (1990, 1991, 1996, 1998). W 1991 został solistą Teatru Wielkiego w Warszawie. Od 2006 jest jednocześnie związany z Operą Krakowską. Począwszy od 1992 współpracuje regularnie z teatrami operowymi w Bydgoszczy, Bytomiu, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku i Szczecinie. W 1996 nawiązał współpracę z hamburską Staatsoper, śpiewając partię Ferranda w Cosí fan tutte Mozarta. Z zespołem tym odbył tournée po Japonii (1996). W sezonie artystycznym 1998/1999 współpracował z Teatrem Narodowym w Pradze.
Adam Szerszeń (baryton) - w latach 1995-98 należał do chóru Filharmonii Śląskiej, zaś w latach 1998-2002 był członkiem zespołu Camerata Silesia. Z zespołem tym koncertował w kraju i za granicą, brał udział w prawykonaniach wielu dzieł muzyki współczesnej, nagrał także cztery płyty, w tym album zawierający Completorium G.G. Gorczyckiego nagrany z udziałem słynnej śpiewaczki Emmy Kirkby dla wytwórni fonograficznej Musicon. W latach 2002-05 był solistą Opery Śląskiej, zaś w 2004 roku zadebiutował na scenie Opery Narodowej. Od 2002 roku Adam Szerszeń jest asystentem na Akademii Muzycznej w Katowicach, a od 2003 roku gościnnym solistą Teatru Wielkiego w Poznaniu.
Janusz Wawrowski - jest absolwentem i wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Swoje umiejętności doskonalił pod okiem profesora Mirosława Ławrynowicza, Yaira Klessa oraz Salvatore Accardo. Jest laureatem wielu międzynarodowych konkursów skrzypcowych. Koncertował w Filharmonii Berlińskiej, Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie, Victoria and Albert Museum w Londynie, De Doelen Concertgebouw w Rotterdamie, Tel Aviv Music Center, Teatro Teresa Carreo w Caracas i in. Gościł na wielu renomowanych festiwalach m.in.: na festiwalu Chopin i Jego Europa,Salzburger Festspiele, Festspiele Mecklenburg-Vorpommern, Festiwalu Muzyki Polskiej, Festiwalu Prawykonań oraz Bebersee Festival. Jako solista występował ze wszystkimi renomowanymi orkiestrami w Polsce. Już jako młody student Janusz Wawrowski zachwycał publiczność i krytykę wykonywaniem wszystkich 24 Kaprysów Niccolò Paganiniego podczas jednego koncertu, co pozostaje umiejętnością unikalną w skali światowej. Wolfgang Marschner stwierdził, że jego interpretacje można porównywać z grą „tylko kilku renomowanych europejskich skrzypków”.
A także debiutantka Agnieszka Wawrzynowska, która w Aqua-Zdroju zaśpiewała między innymi kuszenie Małgorzaty z „Fausta”.
Czytaj też:
KINO WRACA NA UL. SŁOWACKIEGO
FILHARMONIA SUDECKA SZYKUJE SIĘ DO REMONTU
LETNIA SERENADA 2016 - KONCERT JUBILEUSZOWY [ZDJĘCIA]
Tekst i foto: Magdalena Sakowska
Napisz komentarz
Komentujesz jako: Gość Facebook Zaloguj